Capella Vocale (Leiden)

23 november 2018 -20:00

De entree bedraagt € 15,- en kan contant en met pin worden betaald. Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen.
Reserveren voor deze activiteit? Vul onderaan deze pagina het aantal gewenste plaatsen in onder RSVP en voeg uw gegevens toe.

Kamerkoor Capella Vocale uit Leiden werd op 8 oktober 1996 opgericht door Monique Schendelaar ter ondersteuning van haar studie koordirectie aan het conservatorium. Het koor is na haar eindexamen blijven bestaan en bestaat nu uit ongeveer 22 zangers.

Op het repertoire staan vooral a-capellawerken en soms stukken met instrumentale begeleiding. Gezongen wordt uit het hele muzikale repertoire, van middeleeuwse tot hedendaagse muziek. Tijdens de repetities is er veel aandacht voor stem- en koorvorming.

De muziekstukken studeert ieder koorlid tevoren thuis in, zodat er bij de repetities veel ruimte is voor muzikale afwerking van de stukken. Onze belangrijkste motivatie is het plezier in het samen zingen, het samen werken aan zeer verschillende, altijd inspirerende muziekstukken en deze uitvoeren tijdens concerten.

Dirigent Monique Schendelaar studeerde koordirectie bij Harold Lenselink en Johan Rooze en was meermaals deelnemer aan de Kurt Thomascursus. Ze volgde een zangopleiding aan het conservatorium en een cursus boventonen bij Borg Diem Groeneveld en heeft jarenlang zanglessen gevolgd bij Donald Bentvelsen. Eind 2014 heeft zij de cursus CVT (Choral Vocal Technique) voor stemprofessionals afgerond bij Eva Wilms.
Naast dirigent van Capella Vocale is zij dirigent van het dameskoor van de St. Agathakerk in Lisse, cantor van de Lutherse Kerk in Den Haag en dirigent van het koor Vox Laeta uit Roelofarendsveen.

Op het programma staan werken van o.a. Romancero Gitano van Castelnuovo-Tedesco, Calme des Nuits van Camille Saint Saëns en enkele werken van Eric Whitacre.

¡Ay, amor!

Romantiek in de breedste zin van het woord.

Liefde voor dieren, liefde als een droom, liefde voor hemel en aarde, liefde voor bloemen en bomen, liefde voor rivieren, liefde voor de dans, liefde voor je land, liefde voor de gitaar, liefde voor het zingen, liefde voor de muziek en liefde voor elkaar. Hoe mooi het is als alles in harmonie is, maar ook hoe kwetsbaar je daarin bent als die liefde er niet is. Zo kwam de keuze van de muziek tot stand voor dit concert.

23 november 2018

Duivendrecht, 1115 AP